Undervisningsforløb til natur/teknik
Et brugsklart forløb med flere spændende opgavetyper – blandt andet en række sjove forsøgsopstillinger, der nemt kan skaleres op og ned. Det kan gennemføres både med og uden de it-baserede opgaver her på hjemmesiden under “Skole”. Opgaverne kredser om ild, vilde dyr, fysikken bag drager og klimarigtige huse.
Forløbet arbejder med blandt andet ildens mysterier: Hvad bruger menneskene ild til? Og hvad skal der rent fysisk til, for at man kan lave ild?
Eksperimenter, formidling og spil
Et andet spændende tema er Zambias dyreliv. Landet råder over nogle enorme nationalparker, der er hjemsted for et meget varieret dyreliv. På hjemmesiden kan du lade dine elever tage på en spændende safari og udvælge billeder til deres egen fotohistorie. Du har også mulighed for at printe og udklippe et sæt dyrekort, som kan bruges i undervisningen.
Eleverne kan også bygge en drage ligesom børnene i Zambia, hvilket giver dig mulighed for at opstille hypoteser om, hvad der skal til, for at en drage kan stige til vejrs. Eller arbejde med, hvorfor huse i Zambia er bygget så forskelligt fra de danske.
Inddrager en række trinmål
Opgaverne kan evt. også bruges, uden at eleverne selv har læst hele elevbogens fortælling.
Forløbet lægger op til at kombinere faglige oplæg, film og forsøgsopstillinger med at lade eleverne lave deres egne fotohistorier på hjemmesiden. Undervisningsforløbet i natur/teknik inddrager en lang række af trinmålene efter både 2. og 4. klassetrin.
Læs mere om alle opgavemuligheden i dette forløb og om trinmålene i lærervejledningens sider om dansk-forløbet. Du finder dem i slutningen af lærervejledningen – og i pdf’en her nedenfor.
Elevbogens beretning om livet i et floddelta – med og mod naturen – giver mange muligheder for at lave sjove og faglige aktiviteter, hvor eleverne undres, danner hypoteser, efterprøver, evaluerer og formidler.
Kan man fx lave saltvand om til drikkevand, og hvordan foregår det i naturen? Hvordan får man salt til at danne krystaller? Og hvordan bygger man et hus af ispinde, så det kan tåle en oversvømmelse?
Forløbet lægger op til at kombinere faglige oplæg, film og forsøgsopstillinger med at lade eleverne lave deres egne fotohistorier på hjemmesiden. Undervisningsforløbet i Natur/teknik inddrager en lang række af trinmålene efter både 2. og 4. Klassetrin.
Læs mere om alle opgavemuligheden i dette forløb og om trinmålene i lærervejledningens sider om dansk-forløbet. Du finder dem i slutningen af lærervejledningen – eller i pdf’en her nedenfor.
Download pdf om natur/teknik forløbet