Plan Danmark i Zambia

Plan Danmark står for årets hjælpeprojekt for børn i fattige områder af Zambia. Plan har arbejdet med at hjælpe børn i både Zambia og andre u-lande verden over i mange år. Her fortæller Plan om deres arbejde med børn og deres særlige fadderskaber.

Morten Lynge A

Programkoordinator hos
Plan Danmark Morten
Lynge er netop hjemvendt
fra Zambia og vil løbende
berette om, hvordan projektet
skrider frem .og hvordan
det forbedrer skolegangen
for eleverne på de 36 skoler.

Uddannelse og børnebeskyttelse er Plans to hovedprioriteter i arbejdet for at sikre verdens børn gode og værdige liv uden fattigdom og frygt.

Med lokalsamfundet og børnenes egen deltagelse som omdrejningspunkt arbejder vi for at styrke børns rettigheder og muligheder, så de selv kan skabe den fremtid, de drømmer om.

At næsten alle børn i Zambia nu kommer i skole er selvfølgelig glædeligt. Men målet er langt fra nået endnu. For at skabe en god skole skal kvaliteten i undervisningen, glæden ved at gå i skole og forældrenes engagement have et gevaldigt løft. Lærerne vil gerne gøre det så godt som muligt med de redskaber, de har, børnene vil gerne være stolte af deres skole, og forældrene vil gerne tages med på råd. Men det er nyt for dem, og det kræver en indsats.

I de næste tre år vil Plan sammen med to lokale organisationer arbejde på, at forældre, lærere og elever skaber en skole, de kan være stolte af. Det er deres skole. Plan hjælper bare til.

Læs mere om Plan Danmarks arbejde her.

Bliv PlanFadder til et barn i Zambia

At være PlanFadder er en personlig måde at hjælpe på, hvor I følger fadderbarnets liv. Et fadderskab gør en forskel for både fadderbarnet og for alle børnene i lokalområdet. Det er muligt at engagere sig personligt og skrive med barnet, ligesom vi gerne hjælper med at arrangere fadderbesøg. Kontaktpersonen på fadderskabet vil modtage en faddermappe med billeder og information om fadderbarnet. Herefter vil vi en gang om året sende billeder og nyt om barnet til kontaktpersonen samt fortælle om udviklingen i barnets lokalområde.

”Det var en dejlig oplevelse at møde Emma og hendes forældre, der trods de fattige forhold var utrolig gæstfrie. Det var alle i landsbyen. De var glade og taknemmelige for at få besøg fra Danmark, fordi de ved, at hjælpen fra Plan betyder, at livet i landsbyen bliver bedre. Ikke kun for fadderbørnene og deres familier, men for hele landsbyen. Plan hjælper i det daglige med basale ting som vand og at holde sygdomme nede. De kæmper jo også med HIV og AIDS, men de kan se, at Plan Danmarks hjælp støtter en god udvikling med bedre sundhed og med uddannelse. De 210 kroner om måneden, du betaler som fadder, GØR faktisk en forskel.”

- Peter Mygind, foredragsholder og skuespiller.

Skal din klasse ha’ et fadderbarn?

Plan Danmark oplever en stigende interesse fra skoler og institutioner for at få et fadderbarn. Derfor har vi lavet en særlig intromappe i klassesæt med information om barnet, billeder og en lille gave, som eleverne kan tage med hjem. Alt hvad det kræver er, at I skriver antallet af elever og klassetrinnet i feltet ”Evt. besked til Plan”, når I udfylder formularen.

Bliv PlanFadder som en skole eller klasse

6.D på Løjtegårdsskolen deler et Plan-fadderskab

Selvom man går i 6. klasse og har travlt med skole, lektier og venner, kan man godt tænke på andre end sig selv. Det er 6.D på Løjtegårdsskolen på Amager et glimrende eksempel på. Siden 2. klasse har eleverne været PlanFadder til den jævnaldrende Kevin, som bor i Kenya.

Løjtegårdsskolen

6.D skal nu have et forløb om børns rettigheder,
hvor deres fadderbarn også vil blive inddraget
i undervisningen.

På opslagstavlen i 6.D på Løjtegårdsskolen hænger et billede af 11-årige Kevin, som bor i det fattige Bondo-distrikt i Kenya. I de seneste fire år har Kevin modtaget tegninger, breve og billeder fra klassen, som er PlanFadder til den kenyanske dreng. Et fadderskab der har bragt glæde og sammenhold i klassen, fortæller klasselærer Bettina Langsted:

”Eleverne går meget op i at skrive og lave små tegninger og synes, det er utrolig spændende. Og de elsker, hver gang der kommer nyt fra ham.”

Klassen inddrager engelsktimerne, når der skal skrives breve og taler om, hvad der er relevant at fortælle.

”Vi sammenligner vores hverdag med hans, og vi er så glade for at kunne gøre så stor en forskel,” fastslår Bettina Langsted.