Rekordmange skoler brugte materialet i 2013
Lærere over hele landet tog rigtig godt imod det fornyede U-landskalender-materiale i 2013 – og mere end 80.000 elever brugte materialet i et tema om årets land 2013 - Myanmar.
I 2013 blev materialet brugt så meget, at det slog alle rekorder: Over 80.000 elever blev undervist ud fra materialet – i forløb der strakte sig fra en emneperiode i dansk eller natur/teknik alene og op til flere ugers intensivt, tværfagligt tema.
Stor tilfredshed med kvaliteten og det faglige udbytte
Bagefter har 300 af lærerne taget sig tid til at hjælpe os ved at besvare et spørgeskema om, hvordan de brugte materialet i undervisningen – og om deres erfaringer og holdninger til det. Det input har givet os et vigtigt input til vores løbende arbejde med at skræddersy materialet, så det bliver så spændende og anvendeligt som muligt. Mange af indsigterne og ønskerne fra undersøgelsen har allerede ført til en række, konkrete nyheder og forbedringer i materialet for 2014.
Her er nogle få hovedpunkter i tal om, hvad I og jeres kolleger sagde:
- 97 % er tilfredse eller meget tilfredse med elevbogen i forhold til elevernes udbytte.
- 96 % er tilfredse eller meget tilfredse med lærervejledningen som støtte .
- 95 % mener, at eleverne i høj eller meget høj grad fik fagligt udbytte.
- 90 % af de lærere, der har brugt materialer fra læreruniversets opgaver og materialer, er enten tilfredse eller meget tilfredse med det.
- 52 % af lærerne svarer, at de tematiske billedpanoramaer og fotohistorieværktøjet i det lukkede elevunivers indgik som en integreret del af undervisningen.
- 64 % synes, det har stor eller afgørende betydning, at materialet er tilrettelagt efter trinmålene.
Lærerne siger for eksempel:
- ”Det er et supergodt materiale. Eleverne har været meget optaget af børnenes liv og vilkår i Myanmar. Det er let at gå til og meget brugervenligt.”
- ”Både eleverne og jeg var meget imponerede over de utrolig flotte film og billedmaterialet i bogen. Nogle af eleverne har været så interesseret i bogen, at de har ønsket at låne den med hjem og kigge i mellem undervisningsgangene. Lækkert, indbydende layout. Historierne i bogen var tilpas i længden. Jeg synes, I skal være stolte af den måde, I får formidlet lærerig viden videre til eleverne i for eksempel min klasse”.
- ”Det var en stor succes at bygge en landsby og så derefter forsøge at skylle den væk (med en spand vand i skolegården). Eleverne kunne godt forstå problematikken omkring flodbølgen og vi relaterede det til det afsnit i Nørd hvor de evakuerer landsbyen. Tak for et godt materiale.”
- ”Det er et fantastisk lækkert materiale at få i hånden. Jeg synes, at arbejdet med børn i andre lande er et dejligt taknemmeligt emne, der altid fanger elevernes interesse. Jeg har arbejdet med jeres materiale en del år, det bliver bedre og bedre. Stor ros.”
Ris og ideer til forbedringer er der også
Nogle lærere efterspørger flere opgaver til de mindste – også af mere praktisk og kreativ art og gerne brugbart også i børnehaveklassen. Det er en af de ting, vi derfor har udbygget allerede i år, bl.a. med en sang og med madlavning, som denne lærer foreslår:
”Rigtig ærgerligt, at der ikke var en sang og praktiske aktiviteter som f.eks. madlavning … for de små elever bidrager disse elementer til en meget fin forståelse.”
Udfordringer i online-universet
Det store online-univers og værktøjet til at lave fotohistorier høstede også stor ros fra langt de fleste af lærerne.
Men på det rent tekniske deler vandene sig lidt: 25 % af lærerne oplevede i en periode i efteråret 2013 nogle tekniske problemer – hvor det enten gik langsomt, eller hvor de ikke kunne komme ind til klassens fotohistorier med det samme. Det er jo rigtig irriterende, når man står dér med en hel klasse eller to. Vi har derfor nu lagt det hele over på endnu større servere og har også løst nogle problemer (“flaskehalse”) med UNI-Login – og siden har vi ikke kunnet spore nogen vanskeligheder. Vi vil dog følge det tæt, og i efteråret 2014 udvider vi med en supportfunktion til lærere, så det bliver nemt at give besked, hvis der skulle opstå et problem.