Tværfagligt forløb om den gode skole og medbestemmelse

I dette forløb skal dine elever få gode ideer til at løse nogle typiske problemer, som børn oplever på en zambisk skole. Skuespilleren Peter Mygind er guide i en række små dilemmafilm. Forløbet inddrager trinmål fra dansk og billedkunst og er inspireret af det arbejde, Plan Danmark udfører i Zambia.

Formålet med forløbet er, at dine elever får mulighed for at reflektere over deres egen medbestemmelse derhjemme og i skolen: Hvad har man som barn i Danmark egentlig indflydelse på? Og hvilke forskelle og ligheder er der imellem at være elev i en skole i Zambia og i en skole i Danmark?

Forløbet er lagt an på, at eleverne skal dramatisere deres ideer gennem enkle film, små teater-sekvenser eller tegninger. På den måde arbejder I med en række forskellige trinmål i både dansk og billedkunst samt med tre af de fire tværgående dimensioner: den internationale dimension, den praktiske/musiske dimension og it- og mediekompetencer. Du kan differentiere forløbet, så de ældre klasser arbejder med video, mens de yngre elever laver drama eller tegning.

Til dette forløb er der udarbejdet seks små film, hvor skuespilleren Peter Mygind er vært og introducerer eleverne for et dilemma ude på en typisk landskole i Zambia.

Læs mere om alle opgavemulighederne i dette forløb og om trinmålene i lærervejledningens sider om dansk-forløbet. Du finder dem i slutningen af lærervejledningen – og i pdf’en her nedenfor.

Download pdf om det tværfaglige forløb